Keresés
Dokumentumtár
Kitüntetettjeink
Szekciók munkájáról
Tehetség szakirodalom
Pályázatok
Kötelező közzétételek
Továbbképzések
Aktuális 2016.2.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság Elnöksége és Választmánya 2016. április 20-án ülést tartott. Ezeken a következő napirendi pontokat tárgyalta meg. - Az Elnökség beszámolója a MTT 2015-ben végzett munkájáról; - A Társaság 2015. évi gazdálkodási beszámolója; - A MTT közhasznúsági jelentése; - A „Tehetségekért” MTT-kitüntetés odaítélése; - A MTT 2016. évi, 27. Országos Konferenciája végleges programjának tartalma. Mind az Elnökség, mind a Választmány minden előterjesztést elfogadott, s azt követően még aznap a Társaság rendes évi Közgyűlésére is sor került, amelynek meghívója az Alapszabályunknak megfelelően több mint egy hónappal e rendezvény előtt közhírré tétetett. A Közgyűlésen a szokásos évi értékeléseket végeztük el a következő napirendek szerint: 1. Az Elnökség beszámolója a MTT 2015. évben végzett munkájáról. 2. A Társaság 2015. évi gazdálkodási beszámolója. 3. A MTT közhasznúsági jelentése, valamint az „ Egyebek” napirendi pontban további felvetésekre is lehetőség volt. A Közgyűlés az előterjesztéseket egyhangúlag fogadta el, s az alábbiakban határozta meg Társaság a 2016. évi főbb feladatait: - A szekciók magas színvonalú munkájának fenntartása, további erősítése szakmailag és területileg egyaránt; - A MTT-honlap tartalmi gazdagításának folytatása; - A szervezettség további erősítése: taglétszám növelése, különösen a dunántúli és dél-alföldi területeken; - A Nemzeti Tehetség Program megvalósításában való további intenzív közreműködés; - Továbbra is széleskörű szakmai együttműködés a kormányzati és minisztériumi szervekkel tehetség-ügyben; - A határon túli magyar tehetség-szervezetekkel, műhelyekkel a kapcsolatok további erősítése, - További harmonikus együttműködés a Nemzeti Tehetségsegítő Tanáccsal és a MATEHETSZ-szel; – A Választmány egri kihelyezett ülésén felvetődött, a hazai tehetséggondozást érintő problémák (részletek az Aktuális 2015.4-ben) megoldásaira folyamatosan keresnünk kell a lehetőségeket, együttműködve más érintett szervezetekkel. A Közgyűlési beszámoló részletei olvashatók a Honlapunkon és a Tehetség folyóirat 2016.2. számában.
Itt hívjuk fel ismét a figyelmet, hogy a MTT 27. Országos Konferenciája a kisvárdai Bessenyei György Gimnáziumban kerül megrendezésre 2016. szeptember 23-24-én. A részletes program már olvasható a MTT-Honlapon és a Tehetség folyóirat 2016.1. számában. A Jelentkezési lap és a technikai tájékoztató augusztus 20. körül kerül fel a Honlapra (www.mateh.hu), annak felhasználásával lehet a konferenciára regisztrálni.
2016. június 15.
Dr. Balogh László
MTT-elnök
Nyíregyházi tehetségkonferencia
Pálkövi Mária: Beszámoló A „MEG KELL A BÚZÁNAK ÉRNI” című nyíregyházi tehetségkonferenciáról
A konferenciát a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtárban 2016. április 1-2-án tartottuk. A szervezők ezúttal a Konszonancia Regionális Zenei Tehetségsegítő Tanács mellett a Magyar Tehetséggondozó Társaság Kelet – Magyarországi Tagozata és a Debreceni Egyetem Pedagógiai – Pszichológiai Tanszéke voltak.
A beszámoló teljes szövege ide kattintva érhető el.
Újabb két kötettel gazdagodott egy könyvsorozat
1. Dr. Czeizel Endre – Páskuné dr. Kiss Judit (2015): A tehetség definíciói, fajtái. Didakt Kiadó, Debrecen.
2. Dr. Balogh László (2016): Az egyéni tehetségfejlesztő programok alapjai. Didakt Kiadó, Debrecen.
A kötetek megrendelhetők a Didakt Kiadó címén: www.didaktkiado.hu.
A Tehetség folyóirat két korábbi számában (2012/1. 14-15. oldal és 2013/1. 15-16. oldal) már beszámoltunk arról, hogy a Debreceni Egyetem Pedagógiai-Pszichológiai Tanszéke könyvsoro-zatot indított tehetséggondozó tanároknak, melynek kötetei a Didakt Kiadó gondozásában jelen-tek meg. Az eddigi nyolc kötet mellé az utóbbi fél évben újabb két kötet látott napvilágot a te-hetséggondozás témakörében, ezekről kívánunk most hírt adni.
1. Dr. Czeizel Endre – Páskuné dr. Kiss Judit (2015): A tehetség definíciói, fajtái. Didakt Kiadó, Debrecen.
A könyvsorozat kilencedik tagja formabontó abban az értelemben, hogy koherens szöveg helyett a két szerzőtől két hosszabb tanulmányt tartalmaz. Ennek szomorú oka, hogy a könyv végső formába öntésekor Czeizel Endre professzor már nem volt közöttünk. Halála megakadá-lyozta abban, hogy szerzőtársával, oktatótársával tovább gondolkodjon a mű egységesítésén, egy koherens szöveg megalkotásán. Az előszó megírására is Páskuné Kiss Juditnak egyedül kellett vállalkoznia, már nem konzultálhatott professzor úrral.
Mégis, miért érezhetik a tehetséggondozó tanárok, hogy ez a mű nem torzó? Azért, mert mindkét írás a bennük foglalt tartalmi egységek tanításán alapul, a két szerző közel két évtizeden át együtt dolgozva tanította a kötet címe által megjelenített tárgyat a pedagógus szakvizsga „Te-hetségfejlesztés, tehetséggondozás” alprogram keretében. Az együttműködés abból is érezhető, hogy a két vaskos tanulmány nem mond ellent egymásnak, inkább kiegészítik egymást, ahogy ez a tanítás valóságában is történt.
Czeizel Endre A tehetség genetikai alapjai című írásában nagy ívű gondolati építkezést tár elénk. Abból indul ki, hogy mik azok az emberi sajátosságok, amelyek kimondottan a DNS lán-con alapulnak, ezeken keresztül eljutva ahhoz, hogy milyen sajátosságokban nincs szerepe az öröklődésnek. Közben zeneszerző-, költő-, festőművész-, matematikus-géniuszok családfa-elemzésével bizonyítja, hogy bár e jeles emberek mindegyikénél sok-génes öröklődés feltételez-hető, tehetségük kibontakozását a szociális környezet nagymértékben meghatározta. Fejtegetését a motiváció kulcsszóval zárja, amit nevezhetünk szorgalomnak, akaratnak, feladat iránti elköte-lezettségnek vagy megszállottságnak, a lényeg az, hogy motiváció nélkül az adottságok nem vál-nak képességgé, ugyanakkor a motivációnak az eredetét tekintve már semmi köze nincs az örök-lött sajátosságokhoz, ezt a szociális környezet befolyásolja.
Páskuné Kiss Judit A tehetség definíciói, fajtái – Pszichológiai perspektívák című tanulmá-nya három fő részből áll. Az első részben a tehetség meghatározását fejti ki a szerző, megörven-deztetve az olvasót a tehetség többtényezős modelljeinek precíz bemutatásával. A második rész a tehetség felismerésével foglalkozik. Ez a rész azért fontos, mert a teljesség igényével mutatja be, milyen nehézségekkel találják szembe magukat a szakemberek, amikor tehetségeket kíván-nak azonosítani. A harmadik rész a tehetségfejlődést támogató, nem képességjellegű személyi-ségjellemzőket mutatja be. Nem véletlen, hogy a szerző itt – Czeizel Endréhez hasonlóan – a motiváció fontosságára mutat rá, mint aminek kritikus szerepe van a veleszületett adottságok teljesítményre váltásában.
2.Dr. Balogh László (2016): Az egyéni tehetségfejlesztő programok alapjai. Didakt Kiadó,
Debrecen.
Már a címből is kitűnik, hogy Balogh László könyve hiánypótló. Hiánypótló, mert bár a rendszerváltás után sok területen komoly előrelépés történt a magyar tehetségügyben, a rend-szerszerű egyéni tehetségfejlesztési programok területe nem tartozik ezek közé. Ez a könyv pe-dig pontosan ezt a hiányt próbálja felszámolni, támpontokat adva a gyakorló szakemberek szá-mára ahhoz, hogyan készítsenek egyéni tehetségfejlesztő programokat.
A könyv első fejezetében a szerző visszatekint a magyarországi előzményekre, hiszen a gondolat itthon sem új: a hazai kutatók már a nyolcvanas években megfogalmazták az indivi-dualizált fejlesztés elengedhetetlen voltát, természetesen nemcsak a tehetségígéretek, hanem minden gyerek, fiatal számára. Ugyanebben a fejezetben kitekintés történik a világ tehetséggon-dozó gyakorlatába, bizonyítva, hogy igazi sikereket ezen elv érvényesítése nélkül nem lehet el-érni, majd érvként hozza fel a szerző a tehetségígéretek tulajdonságait a rendszerszerű egyéni fejlesztés elengedhetetlen voltához, s végül megvizsgál néhány tehetségfejlesztő modellt, ame-lyek kapaszkodókat adnak ezen feladat gyakorlati megvalósításához. A második fejezet a tehet-ségkeresés és -azonosítás azon gyakorlati módszereit tekinti át, amelyek segítik megtalálni a te-hetségígéreteket, s e módszerekből közel húszat a fejezet mellékletében közre is ad hangsúlyoz-va, hogy ezek mindegyikét lehet használni pedagógus-szakképzettséggel. A harmadik fejezet tartalmi kapaszkodókat ad az egyéni tehetségfejlesztő programok kidolgozásához, ezek figye-lembe vétele a tervezésnél elengedhetetlen a komplex fejlesztés szempontjának érvényesítésé-hez. A negyedik fejezet azokat a pszichológiai és pedagógiai eszközöket mutatja be, amelyek segítségül hívhatók a megtervezett rövidebb és hosszabb távú egyéni fejlesztő programok meg-valósításához. Végezetül az ötödik fejezetben a tervezés főbb lépései kerülnek bemutatásra, hangsúlyozva, hogy nincs általános recept az egyéni fejlesztő programok elkészítéséhez, ezt a munkát minden intézménynek és más szervezetnek az ottani gyerekekhez, fiatalokhoz és saját lehetőségeikhez igazítva kell elvégeznie. Természetesen a kis lépések jelentőségére is felhívja a szerző a figyelmet: a végcél az, hogy minden ilyen egyéni fejlesztő program rendszerszerű szem-lélettel készüljön, de ezt csak jól átgondolt építkezéssel, gyakran nem is gyors lépésekkel lehet elérni. Nem az a lényeg, hogy minél több ilyen terv készüljön, hanem az, hogy ezek megvalósít-hatóak legyenek! Legvégül ebben a fejezetben áttekinti az egyéni fejlesztő program megvalósítá-sában közreműködő szakemberek és szülők szerepét, hangsúlyozva, hogy sikert csak a folyama-tos együttműködésük hozhat.
Aki e témakörben a kézikönyvben található információkon túl is tájékozódni akar, azok számára Balogh László ajánlja a MATEHETSZ (www.tehetseg.hu) és a Magyar Tehetséggondozó Társaság honlapján (www.mateh.hu) elérhető további több száz szakmai kiadványt.
A Debreceni Egyetem „Tehetségfejlesztés, tehetséggondozás” pedagógus szakvizsga program-jához készült sorozat korábban megjelent kötetei:
1. Dr. Balogh László (2011): A tanulási stratégiák fejlesztésének pszichológiai alapjai
2. Dr. Tóth László (2011): Képességstruktúrák és iskolai teljesítmény
3. Turmezeyné dr. Heller Erika (2011): A tehetséggondozás lehetőségei a kooperatív tanulásban
4. Harmatiné dr. Olajos Tímea (2011): Tehetség és szocio-emocionális fejlődés
5. Dr. Tóth László (2012): A tehetséggondozás és kutatás története
6. Dr. Balogh László (2012): Komplex tehetségfejlesztő programok
7. Harmatiné dr. Olajos Tímea (2013): Tehetség, alulteljesítés és tanulási zavar
8. Dr. Gömöry Kornélia (2013): A tehetséges tanulók integrált és differenciált fejlesztésének
eredményei egy kutatás tükrében
Ezek a kötetek is megrendelhetők a Didakt Kiadó címén: www.didaktkiado.hu.
2016. április 30. Dr. Tóth László
"Kreatív klímával a tehetségekért"
Az alábbiakban olvasható A Magyar Tehetséggondozó Társaság „Kreatív klímával a tehetségekért” című,27. országos konferenciájának tervezett programja. A végleges program időbeosztással és jelentkezési lappal itt a Honlapon lesz elérhető augusztus közepétől. Minden MTT-tagot és érdeklődőt tisztelettel hívunk a konferenciánkra!
A Magyar Tehetséggondozó Társaság
„Kreatív klímával a tehetségekért” című,
27. országos konferenciájának tervezett programja
„Olyan korban, amikor mind a konstruktív, mind a destruktív tudás a leghihetetlenebb ugrásokkal halad előre, és egy hihetetlen atomkorszakba torkollik, az igazán kreatív adaptáció tűnik az egyetlen lehetőségnek arra, hogy az ember lépést tudjon tartani a világban kaleidoszkópszerű változásokkal.” (Rogers)
Szervezők:
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
Nemzeti Pedagógus Kar
Kisvárda Város Önkormányzata
Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Kisvárdai Tankerülete
Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium
Időpontja:
2016. szeptember 23-24. (péntek-szombat)
Helyszíne:
Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium
Kisvárda, Iskola tér 2. 4600
Péntek
Plenáris ülés
Levezető elnök:
Bíró Gábor intézményvezető
Köszöntőt mond:
Dr. Seszták Miklós fejlesztési miniszter, a konferencia fővédnöke
Leleszi Tibor, Kisvárda Város polgármestere
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke
Pásztor Gyula Csabáné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Kisvárdai Tankerületének igazgatója
Előadások:
- Prof. F. J. Mönks, az European Council for High Ability örökös elnöke:”A tanulók csoportosításának szerepe a tehetséggondozásban”
- Dr.Balogh László, a Magyar Tehetséggondozó Társaság és a MATEHETSZ elnöke: „Az egyéni tehetségfejlesztő programok tervezése és megvalósítása”
- Bajor Péter, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége ügyvezető elnöke:”A Tehetségek Magyarországa projekt elemei”
- Dr. Polonkai Mária, a Magyar Tehetséggondozó Társaság és a MATEHETSZ alelnöke: ”Tutor rendszer kialakítása a tehetséggondozásban”
- Dr. Habil. Dávid Imre, tanszékvezető egyetemi docens, igazgatóhelyettes, Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet:”A játék szerepe a tehetséggondozásban”
- Páskuné Dr. Habil. Kiss Judit egyetemi docens, Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet:”A tehetségfejlődést támogató pedagógiai légkör”
- Bíró Gábor intézményvezető: „Tehetségnevelés komplex megközelítésben - az elmélet és gyakorlat rendszerré szervezése az iskolában”
Szombat
Műhelybeszámolók:
- Polgár Judit: „A Sakkpalota Képességfejlesztő Oktatási Program bemutatása, Legjobb Európai Tananyag Díj (BELMA) különdíj”
- Pollákné Csikós Mónika, Sándor Csilla Judit: „A Sakkpalota Oktatási Program hasznosulása a kisvárdai Somogyi Rezső Általános Iskolában”
- Samsung Magyarország: „Kreatív klíma kialakítása digitális támogatással , a SmartSchool rendszer bemutatása”
- Juhász Miklósné:” Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése SmartSchool környezetben”
- Dr.Koncz Gábor: „Felfedeztető módszer alkalmazása a természettudományok oktatásában”
- Deák-Takács Szilvia: „Alkotás, kreativitás, diákújságírás, publikálás”
- Csörszné Tar Enikő: „Inspiráló, motiváló környezet kialakítása a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium Arany János Tehetséggondozó Programjában”
- Bíró Gábor-Jónás Béla: „Jó tanulók- jó sportolók - Célok, tervek, képzési tartalmak az atlétikai centrum hasznosítására”
A konferencia zárása: Dr. Balogh László, a MTT elnöke
A konferencia alatt az aulában fotó-kiállítás tekinthető meg a tanulók alkotásaiból.
"Tehetség" folyóirat
Rendezvények
Képgalériák
Versenyszervezés
Pillanatképek
