Keresés
Dokumentumtár
Kitüntetettjeink
Szekciók munkájáról
Tehetség szakirodalom
Pályázatok
Kötelező közzétételek
Továbbképzések
TAGDÍJFIZETÉSI FELHÍVÁS
Tisztelt MTT Tagtársaink!
A Magyar Tehetséggondozó Társaság Elnöksége nevében köszöntjük Önöket! Már néhány hete új esztendőbe léptünk, s ilyenkor hagyományosan aktuális a tagsági díjak rendezése, e befizetések befolyásolják terveinket ez évre is. Ezúton kérjük, hogy a 2022. évi – nem nagy összegű - tagdíjat fizessék be átutalással a MTT-számlaszámra:
10102086-14988802-00000008 (Budapest Bank).
ÁTUTALÁSI HATÁRIDŐ: 2022. február 28.
(Éves tagsági díjak: rendes tag: 2000.- Ft; nyugdíjas, diák tag: 1000.- Ft; intézményi tagság: 3000.- Ft.)
FONTOS TECHNIKAI INFORMÁCIÓK!
Aki nem saját nevén levő számláról utal vagy utaltat mással, kérjük az átutalás "Közlemény" rovatába írják be a tag nevét, akinek a tagdíját utalták.
- Kérjük azt is, hogy amikor egyszerre több személy helyett történik utalás, akkor írják be e rovatba az összes nevet! Ugyanezt kérjük, ha intézmény vagy szervezet utalja át valaki(k)nek a tagdíját!
- Azt is tüntessük fel a „Közlemény” rovatban, ha valaki SZÁMLÁT KÉR, feltüntetve a nevet, címet, amelyre történjen a számla kiállítása.
(UTÓLAGOS KÉRÉSRE A SZABÁLYOK NEM TESZIK LEHETŐVÉ A SZÁMLA VISSZAMENŐLEG TÖRTÉNŐ KIÁLLÍTÁSÁT!)
Azért fontos a fenti átutalási határidő tartása, mert a Tehetség 2022. évfolyama megjelenő számainak példányszámát a befizetésektől függően tudjuk meghatározni a nyomdával márciusban kötendő szerződésben. Bár a folyóirat nyomdai megjelentetéséhez kapunk kisebb-nagyobb anyagi támogatást magánszemélyektől, intézményektől, szervezetektől, azonban ezt az összeget jelentősen ki kell egészítenünk. A forrást a folyóirat kinyomtatásához döntően a befizetett tagdíjak jelentik. Már a 2020. 3-4. összevont számtól bevezettük, hogy csak azon tagoknak postáztuk a folyóiratot, akik befizették az az évi tagdíjat. Elnökségi határozat született 2020. októberében, hogy aki nem fizet tagdíjat, annak a folyóiratot abban az évben nem áll módunkban küldeni. A Tehetség 2020. 2. számával bezárólag tudtunk nagyvonalúak lenni, s ha valaki egy-egy évben elfelejtette a tagdíját befizetni, tartalékainkból pótoltuk ezt a hiányt. Ez a kiadás az elmúlt években a költségvetésünkből több százezer forintot vitt el, mostani anyagi helyzetünkben ezt a támogatást már nem tudjuk vállalni.
Tagtársaink megértését előre is köszönjük.
Debrecen, 2022. január 18. Tisztelettel és üdvözlettel:
Szénási Istvánné s.k. Dr. Balogh László s.k.
titkár elnök
„MEGJELENT A Magyar Pszichológiai Szemle „TEHETSÉG” KÜLÖNSZÁMA!
(a beharangozót ld. alább).
Mivel a lapszám összes írása open access, a rövid ismertetők végén található linkre kattintva is olvashatók. Ez az email, illetve a csatolmány szabadon terjeszthető ismerősöknek, levelezőlistákra.
Saád Judit Szerkesztőségi titkár”
Magyar Pszichológiai Szemle
Főszerkesztő: Prof. Fülöp Márta
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Szerkesztőségi titkár: Saád Judit
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Szerkesztőség: ELTE PPK Pszichológiai Intézet
1064 Budapest, Izabella u. 46.
Web: http://www.akademiai.com/loi/0016
Kéziratok benyújtása: http://mpszle.edmgr.com/
A Magyar Pszichológiai Szemle 2021/2-es száma
FIGYELEM - TEHETSÉG!
A Magyar Pszichológiai Szemle 2021/2-es száma, Révész György vendégszerkesztésében a TEHETSÉG központi témáját körbejárva a tehetség fogalmával, eredetével, méréseivel, típusaival, illetve a tehetségazonosítás, tehetséggondozás és tehetségmenedzsment kérdésköreivel ismerkedhetünk meg
Honnan indult és hol tart ma a hazai tehetséggondozás a rendszerváltás óta?
Balogh László (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) tanulmánya a tehetséggondozás elmúlt három évtizedének változásairól nyújt alapos áttekintést, a rendszerszerű egyéni fejlesztő programok kidolgozásához is megfogalmazva szempontokat. Milyen tehetséggondozási programok működtek Magyarországon az ezredforduló óta, és milyen változások jellemezték ezeket a rendszerváltás évtizedeiben? Milyen befolyást gyakoroltak az iskolarendszer változásai, az iskolai autonómia erősödése? Milyen hatással voltak a társadalmi változások a tehetséggel kapcsolatos attitűdre? Hogyan modellezhető a tehetségfejlesztés gyakorlatának folyamata? Mik a lehetséges gyenge pontjai a jelenlegi hazai tehetséggondozó programoknak? Mennyire érvényesül a rendszerszemlélet, mit lehet még tenni? Ha felkeltették kíváncsiságát a fenti kérdések, érdemes fellapoznia a tanulmányt.
Online hozzáférés: https://akjournals.com/view/journals/0016/76/2/article-p377.xml
A „szexi kőbaltá”-tól a Sötét Triádig - A tehetség evolúciós gyökerei és öröklődése
Bereczkei Tamás (Pécsi Tudományegyetem) az átlagon felüli intellektuális, nyelvi, szociális és kreatív képességek evolúciós gyökereit feltáró tanulmányában az evolúciós pszichológia keretrendszerében, a Szexuális Szelekció Hipotézis, Kognitív Fluiditás Hipotézis, Machiavelli Intelligencia Hipotézis és Szociális Intelligencia Hipotézis segítségével az alábbi izgalmas kérdésekre keresi a választ: Vannak-e specifikus gének a tehetség mögött? Hogyan választjuk meg a barátainkat? Mítosz-e az öröklődő lángész? Intelligensebbek-e a machiavellisták? Lokalizálhatók-e az intelligenciáért felelős gének? Miért volt szükség az elmeolvasás képességére? Mi fakadhat a gének összjátékának egyedi kombinációjából? Tudják-e egymást gátolni a génjeink? Mindez csak néhány azon izgalmas kérdés közül, amelyekre választ kaphat, aki beleolvas az írásba.
Online hozzáférés: https://akjournals.com/view/journals/0016/76/2/article-p329.xml
„Az agyban dől el” - kreativitás és kimagasló matematikai teljesítmény az idegtudományi vizsgálatok tükrében
Czigler István, Csizmadia Petra, Nagy Boglárka, és Gaál Zsófia Anna (a Természettudományi Kutatóközpont Idegtudományi és Pszichológiai Intézetének munkatársai) tanulmánya a kreativitás és a matematikai tehetség területén mutatja be az idegtudományi kutatások eredményeit, és az azokat megalapozó kísérleteket, egyben izgalmas kísérletet téve a pszichológiai és idegtudományi kategóriák összeillesztésére. Mi zajlik az agyban a kreatív alkotás, vagy elmélyült gondolkodás során? Bejósolható-e a kreativitás, illetve a kimagasló matematikai teljesítmény? Jó úton jár-e a kreativitás kutatása? Milyen laborkörnyezetben vizsgálják a kísérletben részt vevő alanyokat az idegtudományi kutatások során? Melyek az EEG-vizsgálatok legkonzisztensebb eredményei? Milyen folyamatok állnak a megfigyelt alfateljesítmény-növekedés hátterében? Van-e változás az alacsonyabb frekvenciasávok (delta, théta) teljesítményében is? Amennyiben a kérdések felkeltették az érdeklődését a kutatás eredményei iránt, mindenképpen érdemes elolvasnia a tanulmányt!
Online hozzáférés: https://akjournals.com/view/journals/0016/76/2/article-p291.xml
Az intelligencia, a kreativitás, a motiváció és ezek összefüggése a tehetséggel
Jávor Rebeka (PTE Közösségi és Szociális Tanulmányok Tanszék), Révész György (PTE PI), Séra László (PTE Pszichológiai Doktori Iskola) és Szabó János (Koch Valéria Iskolaközpont) a kognitív, affektív és motivációs tényezők közötti alapvető kölcsönhatás minél alaposabb vizsgálatát célul tűző megközelítéseket veszik számba alapos és széleskörű áttekintő tanulmányukban, kísérletet téve az alábbi kérdések megválaszolására: Hogyan változott a tehetség fogalma az idők folyamán? Milyen új tesztekkel mérhetők pszichológiai szempontból az intellektuális képességek? Szétválasztható-e az intelligencia és a tehetség? Hogy jelent meg a kreativitás a tehetségazonosításban? Hogy függ össze az egyéni kreativitás a társadalmi és kulturális környezettel? Mivel járulnak hozzá a motivációs pszichológia elméletei a tehetségkutatáshoz? Kik azok a kétszeresen kivételesek?
Online hozzáférés: https://akjournals.com/view/journals/0016/76/2/article-p259.xml
A siker reménye és a kudarc félelme a perfekcionizmus tükrében
Olajos Tímea, Hőgye-Nagy Ágnes, Héjja-Nagy Katalin (a Debreceni Egyetem munkatársai) és Dávid Mária (Eszterházy Károly Egyetem) empirikus vizsgálatukban a Hewitt–Flett Multidimenzionális Perfekcionizmus Kérdőív (N=446) hazai validálását végezték el, és az alábbi kérdésekre keresték a választ: Jó-e, vagy rossz a perfekcionizmus? Milyen típusai és szintjei vannak? Hogyan mérhető? Összefügg-e a tehetség a tökéletességre való törekvéssel, azaz magasabb-e a tehetségesek perfekcionizmusa? Vannak-e ebben nemi különbségek? Milyen jellemzőkkel bírnak a perfekcionisták? Ha önmagunktól elvárjuk a tökéletességet, akkor másoktól is ezt fogjuk várni? Milyen különbségek fakadhatnak abból, ha magunktól várjuk el a tökéletességet, vagy ha számunkra fontos emberekről gondoljuk, hogy ezt várják el tőlünk? Ha kíváncsi a válaszokra, feltétlenül olvassa el a vizsgálat eredményeiről szóló tanulmányt.
Online hozzáférés: https://akjournals.com/view/journals/0016/76/2/article-p353.xml
Bővebben: „MEGJELENT A Magyar Pszichológiai Szemle „TEHETSÉG” KÜLÖNSZÁMA!
AZ ELNÖKSÉG KÖZGYŰLÉSI BESZÁMOLÓJA A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG 2020. ÉVI MUNKÁJÁRÓL
(A 2021. szeptember 24-i MTT-Közgyűlés 1. napirendi pontjához.)
Bevezetés
Azzal a rendkívüli bevezető megjegyzéssel kezdem az elmúlt év munkájáról a beszámolót , hogy a 2020. márciusában Magyarországon is kialakult járványhelyzet miatt terveinket többször át kellett alakítanunk a veszélyhelyzet rendeleteihez igazítva, s több olyan program is volt az elmúlt évben, amit meg sem tudtunk valósítani. Az MTT Vezetősége (Elnökség, Felügyelőbizottság, az Elnökség állandó meghívottjai) a járvány hazai berobbanásától kezdve azon fáradozott, hogyan tudja menteni a menthetőt, s kerestük a megoldásokat a tervezett programjaink későbbi időpontban történő pótlására, illetve az Vezetőség végzett el olyan határidős feladatokat is – összhangban a veszélyhelyzettel kapcsolatos kormányrendeletekkel, amelyek Alapszabályunk szerint a Közgyűlés hatáskörébe tartoznak. Természetesen ezeket az aktuális témákat később a múlt évi Közgyűlés elé terjesztettük, s ezen alkalommal is ugyanezt tesszük. Lényegében az egész év munkáját alapvetően az jellemezte, hogy a Vezetőség folyamatosan keresgélte az eredetileg tervezett időpontban meg nem valósult programok pótlását. Amint azt a az alábbi részletes beszámolóban olvashatják, volt olyan, amelyet elhalasztott időpontban redukált formában meg tudtunk valósítani, de olyan is, amelyet el kellett halasztanunk vagy törölnünk kellett.
A beszámoló a hagyományokkal összhangban most is öt nagy területet ölel fel.
I. Szervezettség, taglétszám
II. Összefoglaló az Elnökség és a Közgyűlés üléseiről
III. A tartalmi munka főbb elemei, eredményei
IV. Gazdálkodási tájékoztató a 2020. évről
V. A 2021. év főbb feladatai
A KÖZGYŰLÉSI BESZÁMOLÓ TELJES SZÖVEGE ITT ÉRHETŐ EL.
"Tehetség" folyóirat
Rendezvények
Képgalériák
Versenyszervezés
Pillanatképek
