A MTT 30. Országos Konferenciája
Szekcióvezetői összefoglaló
MTT 30. Országos Konferenciája, Eger, 2019. szept. 21.
Nyugat-dunántúli szekció
Mentler Mariann
A Nyugat- dunántúli Szekció ülésén megjelentek Győr-Moson Sopron megye, Borsod- Abaúj- Zemplén megye, Nógrád megye, Pest megye, Jász -Nagykun-Szolnok megye, Heves megye tehetséggondozói. Különféle intézményeket képviseltek: egyházi tehetségközpont, gimnázium, egyetemi gyakorlóiskola, pedagógiai szakszolgálat. Volt közöttük pedagógus, fejlesztő pedagógus, pszichológus, tutor, intézményvezető.A 13 fős csoport érdeklődő és aktív volt. A témák az tehetséggondozás aktuális kérdései voltak: Mentler Mariann szekció vezető és MATEHETSZ tutor előadása:A tutor szerepe a köznevelés tehetséggondozó gyakorlatában.A magyarországi tutorhálózat kiépítése a 12 -18 éves tehetségígéretek segítésére új. 2017-ben a MATEHETSZ szervezésében a „Tehetségek Magyarországa” uniós projekt keretén belül indult el és ma már országos hálózattá vált.Az előadó beszélt a tutor, mint elkötelezett tehetségsegítő munkájáról. A tutor a tutoráltat segíti, támogatja, irányítja, tanáccsal látja el.Egyénileg fejleszti és kiscsoportban dolgozik a tehetségígéretekkel.
Bemutatta a tutorálást a pedagógiai gyakorlatban. Hogyan történik a kapcsolatteremtés a tutorálttal.Mennyire fontos a tutorált családjával és iskolájával a folyamatos kapcsolattartás. Szólt az egyéni fejlesztési tervről, a tutor által használt tehetségazonosító módszerekről, mérőeszközökről,a csoportos foglalkozások témáiról. Példákkal, jó gyakorlatok bemutatásával tette szemléletessé előadását.
Hujber Julianna a Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola mesterpedagógusaelőadásaTehetséggondozási kapcsolódási pontok a felső- és a közoktatásban.
A gyakorlóiskola „Akkreditált kiváló tehetségpont”. Az előadó bemutatta tehetséggondozó iskolai programjaikat, melyek kapcsolódnak a győri Széchenyi István Egyetem tehetségfejlesztő tevékenységéhez (egyetemi laborok használata, előadásokon és rendezvényeken részvételi lehetőség, Mobilis természettudományos kísérletező programjai…) Részesei az egyetem tehetséggondozó hallgatói képzési gyakorlatának. Szoros az együttműködés az egyetem Tehetséggondozó Tanácsával.
Kozma Szabolcsa Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Pannonhalmi Tagintézményének vezetőjének előadása:Tehetséggondozás a pedagógiai szakszolgálatban
2013. szeptember 01-től a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása szakfeladattal új lehetőségek nyíltak a pedagógiai szakszolgálati intézményekben. A pedagógiai szakszolgálatokhoz döntő többségében „a probléma oldaláról” érkeznek a gyermekek, szülők, pedagógusok.Így különösen fontos, hogy az esetlegesen fennálló probléma mellett az erős oldalra is fény derüljön. Sokszor előfordult, hogy a probléma mellett/mögött igazi tehetségígéret húzódott meg. Képességmérést végeznekintézményükben „direkt” módon is, intelligencia vizsgálatokkal, kreativitást mérő vizsgálatokkal és még számos tehetségfejlesztő szakemberük által használt szűrésekkel. Önismereti csoportokat is indítanak, rendelkeznek művészetiterápiás, illetve a logikai képességekre támaszkodó (táblajáték módszer) fejlesztő csoportokkal is. A komplex fejlesztést mindig meghatározott célok, fejlesztési tervek alapján végzik. A team munka garantált, hiszen a tehetség azonosításában és gondozásában több kolléga összehangolt munkájára van szükség.
Hujber Anna Lilia Győr- Moson- Sopron-Megyei Szakszolgálat Győri tagintézménye pszichológusának előadása:A tehetség felismerésének és azonosításának pedagógiai módszerei. Az előadó beszélt a pedagógusok nehézségeiről a tehetségek felismerése során. Ismertette az iskolai tehetség keresés fázisait, a rendszer jellegű tehetség azonosítást. Bemutatott több, a pedagógusok által is használható tehetség felismerő mérőeszközt.
Az előadások után kialakult beszélgetésben felmerülő kérdések leginkább a pedagógiai szakszolgálatok tehetséghálózaton belüli szerepéről, a Tehetségpontok hálózatában elfoglalt helyükről, feladataikról, a szükséges erőforrások biztosításáról szóltak.
A szekció előadásai:
Tehetséggondozás a pedagógiai szakszolgálatban
Tehetséggondozó kapcsolódási pontok a felső és közoktatásban
A TUTOR SZEREPE A KÖZNEVELÉS TEHETSÉGGONDOZÓ GYAKORLATÁBAN
A tehetség felismerésének és azonosításának pedagógiai módszerei